Heroo - Online Helden

Google Ads account structuur

In deze handleiding behandelen we de basisprincipes van het bouwen van een geweldige Google Ads account structuur onderdelen.
Google Ads account structuur
Google Ads account structuur

Hoe structureer ik mijn account?

In deze handleiding behandelen we de basisprincipes van het bouwen van een geweldige Google Ads-accountstructuur onderdelen:

  • Campagneniveau
  • Advertentiegroepniveau
  • Trefwoord Selectie
  • Advertentie Kopie
  • Advertentie-extensies

Uiteindelijk heb je een mooie campagnestructuur die er als volgt, uitziet:
Invoering

Google Ads account

1.0 Google Ads-campagnestructuur:

Google Ads campagne

Campagnetype en instellingen

Eerst moet je een solide basis leggen voor de rest van jouw account. Begin met het kiezen van jouw gereedschap, dat wil zeggen jouw campagnetype.  Stel jezelf de vraag: wat is jouw advertentie doel? Het juiste campagnetype voor jouw bedrijf hangt af van je antwoord op de volgende vragen.

Vraag Campagne type
Om klanten te vinden die op zoek zijn: voor mijn product/dienst Alleen in het zoeknetwerk
Telefoongesprekken genereren voor: mijn zaak Alleen bellen
Om naamsbekendheid op te bouwen Alleen Display Netwerk
Om de vorige site opnieuw te activeren bezoekers/klanten Remarketing

De meeste bedrijven zullen willen beginnen met een campagne in het zoeknetwerk, maar als je voornamelijk telefoongesprekken wilt genereren (als je bijvoorbeeld een klusjesman bent), is een alleen-bellen-campagne de juiste keuze. Als je naamsbekendheid wil creëren voor een geheel nieuw merk/product, display-campagnes zijn een goede optie. Jij kan maak ook meerdere campagnetypen om meerdere doelen te bereiken.

De volgende stap is het plannen van jouw blauwdruk, afhankelijk van het soort bedrijf dat je heeft. In andere woorden, hoe is jouw bedrijf gestructureerd?

Wanneer die beslissingen zijn genomen, is het tijd om jouw campagne-instellingen te overwegen:

  • Locatietargeting
  • Taal Targeting – Elke taal die klanten spreken
  • Biedstrategie – automatisch versus handmatig
  • Budget

Hoe je het campagnebudget instelt?

Waar te beginnen? Ten eerste moet je weten hoe Google jouw geld uitgeeft. Jouw maandbudget is jouw dagbudget x 30,4. Begin dus met een maandbudget en werk achteruit (delen door 30,4). Overwegen: Op basis van jouw geschatte CPC (kosten per klik), hoeveel klikken per dag kan jouw budget ondersteunen?

Marketing budget uitgaven

2.0 Het advertentiegroepniveau:

Google Ads advertentiegroepniveau

Wat bereiken advertentiegroepen?

Het niveau onder campagnes in jouw Google Ads-accountstructuur bestaat uit jouw advertentiegroepen. Advertentiegroepen:

  • Creëren de structuur binnen elke campagne
  • Zijn geordend op thema
  • Beheren de zoekwoord/advertentie koppeling

De gouden regel van een advertentiegroepen

Hoe groot moet een advertentiegroep zijn? Hier zijn enkele richtlijnen die je moet volgen wanneer je de grootte van jouw advertentiegroepen bepaalt:

  • Maximaal 7-10 advertentiegroepen per campagne
  • Maximaal ~20 zoekwoorden per advertentiegroep
  • 2-3 advertenties per advertentiegroep

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regels, maar voor de meeste bedrijven is dit een solide richtlijn om ervoor te zorgen dat je advertentiegroepen niet opgeblazen worden en moeilijk te beheren zijn.
Google Ad Group

3.0 Trefwoord Selectie:

Nu is het tijd om jouw zoekwoorden te definiëren, het niveau
onder jouw advertentiegroepen.

Vertrouw hier niet op jouw instincten – gebruik hulpprogramma’s voor zoekwoorden om jouw zoekwoordenonderzoek te doen, zodat je zeker weet dat je biedt op zoekwoorden met zoekvolume .

Google Ads Zoekwoordplanner is beschikbaar binnen jouw Google Ads-account, en je kunt ook gratis hulpprogramma’s voor zoekwoorden gebruiken of betaalde opties van derden inzetten.

De sleutel tot goed zoekwoordenonderzoek is de zoekintentie.

Je wilt zoekwoorden kiezen die duidelijk commerciële bedoelingen hebben, wat betekent dat mensen die zoeken, die termen gebruiken om iets te kopen.

Zoekwoorden met intentie zijn vaak:

  • Kwalificerende termen zoals specifieke productdetails, merknamen, het woord “kosten”, enz.
  • Locatietermen (bijv. “B&B in Eindhoven”)

In het algemeen hebben brede zoektermen een lage zoek intentie, lage doorklikratio, slechte conversieratio en hoge CPA’s.

Google zoeken

Zoekopties voor zoekwoorden

Zoekopties voor zoekwoorden zijn een manier om te definiëren hoe de zoekwoorden in jouw campagnes kunnen matchen met de zoekopdrachten die mensen zoeken op Google. Er zijn drie zoektypes voor zoekwoorden waaruit je kunt kiezen, hieronder weergeven van minst tot meest beperkend:

  • Breed zoekwoord
  • Woordgroep
  • Exact zoekwoord
Zoektype voor zoekwoorden
  • Brede zoekwoorden: jouw advertentie kan overeenkomen met elke algemeen gerelateerde zoekopdracht, inclusief synoniemen. Als je bijvoorbeeld met breed zoeken biedt op ‘laptop case’, kan jouw advertentie worden weergegeven wanneer iemand zoekt naar ‘computertassen’.
  • Aangepast breed zoeken: dit zoektype is iets restrictiever; jouw advertentie komt alleen overeen wanneer de zoekterm woorden bevat die je aangeeft met een plusteken. Echter, de woorden kunnen in elke volgorde.
  • Zoekwoord Overeenkomst: het zoekwoord moet de termen bevatten waarop je ononderbroken en in bestelling, maar kan voor of na andere voorwaarden bevatten.
  • Exacte zoekwoorden: Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten met dezelfde betekenis of dezelfde intentie als het zoekwoord. Van de 3 zoekwoordopties heb je met exact zoeken de meeste controle over wie jouw advertentie te zien krijgt, maar bereik je minder zoekopdrachten dan met zoeken op woordgroep en breed zoeken.

 

Wat is het beste matchtype? Zoals altijd hangt het af van jouw accountdoelen, maar mijn persoonlijke mening is: gemodificieerd breed is koning:

  • Beperkend genoeg om relevant te blijven
  • Gebruik trefwoorden van 2-3 termen
  • Vermijd zoekwoorden met één term

Max. CPC-biedingen

Het volgende stukje van de zoekwoordpuzzel is het instellen van max. CPC-biedingen. Dit vertelt Google hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik. Jouw advertentierangschikking wordt vervolgens bepaald door jouw maximum CPC-bod vermenigvuldigd met jouw kwaliteitsscore.
Hoe kwaliteitsscore beïnvloedt CPC
Het bepaalt jouw advertentiepositie en jouw kosten per klik. Net als jouw budget, is de vraag als het gaat om maximale CPC-biedingen voor een nieuwe campagne: “Waar moet ik beginnen?” Er zijn een paar goede manieren om dit te bepalen.

Optie 1: Automatisch bieden

De meesten SEA-specialisten prediken handmatig bieden boven automatisch bieden, omdat het je een controle geeft over jouw zoekwoordbiedingen in plaats van het aan Google over te laten. Bij het starten van een nieuwe campagne is aan te raden om te kiezen voor automatisch bieden. Laat Google jouw maximale CPC-biedingen bepalen, en houd de gegevens in de gaten om een idee te krijgen hoeveel klikken kosten. Je kunt terugschakelen naar handmatig bieden zodra je wat gegevens hebt om mee te werken.

Een aantal richtlijnen voor het gebruik van automatisch bieden:

  • Gebruik de biedstrategie ‘Klikken maximaliseren’. Google zal proberen om zoveel mogelijk klikken uit jouw dagbudget te halen.
  • Zorg ervoor dat je een maximum CPC-bod limiet implementeert. Hoewel je geen controle hebt over jouw zoekwoordbiedingen op niveau met deze strategie, kan je een algemene limiet instellen waarvan je niet wilt dat Google deze overschrijdt voor een enkele klik.

Optie 2: Handmatige CPC

Als je totale controle wilt, kun je vanaf het begin de handmatige CPC-biedstrategie gebruiken. Om vast te stellen waar je jouw max. CPC-biedingen kunt starten voordat jouw campagne begint te lopen, zijn er een aantal statistieken die kunnen helpen:

  • Pagina #1 CPC
  • CPC bovenaan de pagina
 

 

Dit zijn beide schattingen die Google voor elk zoekwoord geeft, zodat je een idee krijgt van wat het gaat kosten om te rangschikken op de eerste pagina met resultaten en bovenaan die pagina.

4.0 Advertentie Kopie:

Vanaf juni 2022 zullen expanded text ads (ook bekend als ETA’s) verdwijnen. Dit betekent dat responsieve zoekadvertenties (RSA’s) voortaan het enige mogelijke type zijn dat je in Google Ads kunt gebruiken!

A/B-testen voor advertentietekst

Het is van cruciaal belang om jouw advertenties te testen, zodat je de tekst/het advertentiemateriaal kunt vinden dat het meest bij jouw doelgroep past, om meer klikken en conversies te genereren tegen lagere kosten.. Hier zijn een paar voorbeelden van A/B testen waar we van houden.

Test trefwoorden versus creativiteit

De eerste advertentie is gericht op eenvoudige, op trefwoorden gerichte advertentietekst. De tweede test een creatieve, aandachttrekkende aanpak . Ga er niet vanuit dat je weet waar jouw publiek op zal reageren!

Testprijs vs geen prijs

Nog iets om te testen: prijsinformatie in jouw advertentie opnemen. Specifieke nummers zorgen vaak voor klikken, maar kan je ook helpen jouw publiek te kwalificeren (mensen uitsluiten die niet echt in jouw markt zijn, bijvoorbeeld als je een luxe product aanbiedt).

Conversie vriendelijke advertentietekst schrijven. Zorg ervoor dat advertenties gericht zijn op conversies. Een paar tips:

  • Gebruik zelfgekozen advertentietekst – Zoals hierboven vermeld, kan het opnemen van prijsinformatie je helpen om jouw beste publiek te bereiken en het vermijden van klikken van niet-kopers.
  • Stem jouw call-to-action (CTA) af op jouw bestemmingspagina – Wanneer dezelfde CTA in jouw advertentie verschijnt en op jouw bestemmingspagina staat dan is de kans groot dat deze bezoeker converteert.

5.0 Advertentie-extensies:

Advertentie-extensies zijn een onfeilbare manier om jouw advertentie aantrekkelijker te maken: ze behalen hoge CTR’s zonder extra kosten voor u.

Welke extensies moet ik gebruiken?

Er zijn veel advertentie-extensies beschikbaar en er verschijnen voortdurend nieuwe. Ze gaan niet allemaal goed zijn voor jouw account. Hier zijn mijn top vier favoriete extensies:

  • Sitelinks
  • Highlight-extensies
  • Oproepextensies
  • Locatie-extensies

Sitelinks en highlights zijn bijna universeel toepasbaar. Sitelinks zijn klikbare links naar andere pagina’s op jouw site (meer opties voor de zoeker dan slechts één bestemmingspagina) – maar als je statische lead Gebruikt om landingspagina’s vast te leggen, wil je deze misschien vermijden. Bijschriften zijn extra tekstfragmenten die een extra regel tekst vereisen? (maar zijn niet aanklikbaar).
Oproepextensies en locatie-extensies zijn niet altijd, maar vaak wel van toepassing. Oproepextensies Maken het makkelijk voor mobiele gebruikers om je rechtstreeks vanuit de SERP te bellen (de landingspagina helemaal overslaan ). Locatie-extensies kunnen? Jouw fysieke bedrijfsinformatie aanbieden, geweldig voor lokale bedrijven.

Afhankelijk van jouw bedrijfstak kunnen er andere extensies zijn die je moet verkennen. Al deze extensies hebben de kracht om:

  • Te zorgen voor een directer pad naar conversie
  • Meer onroerend goed te nemen op de resultatenpagina
  • Jouw kwaliteitsscore te verbeteren (door jouw klikfrequentie te verhogen)
  • Start jouw advertenties niet zonder deze!

Samenvating

Of je nu klaar bent om een geheel nieuw Google Ads-account op te bouwen of Jouw account wilt herzien nadat je zojuist een rommeling account hebt geërfd., hier zijn je belangrijkste afhaalrestaurants:


  • Begin met een sterke basis. Geef je campagnestructuur en instellingen de aandacht die ze verdienen.
  • Advertentiegroepen zijn gewoon containers, maar ze zijn erg belangrijk om het zoekwoord en de advertentie te beheren.
  • Laat jouw zoekwoorden voor je werken: begin met aangepaste brede zoekwoorden (2-3 termen in elk zoekwoord) waaruit een duidelijke bedoeling blijkt.
  • Schrijf een advertentietekst die je klaarstoomt voor conversies en blijf altijd testen!
  • Onthoud dat advertentie-extensies je vrienden zijn. Kies verstandig en begin niet met het uitgeven van geld totdat ze zijn ingeschakeld.

Bekijk andere artikelen

Google Ads account structuur

Google Ads account structuur

In deze handleiding behandelen we de basisprincipes van het bouwen van een geweldige Google Ads account structuur onderdelen.
Google analytics

Hoe gebruik je google analytics?

U kunt zoveel dingen doen met Google Analytics: uw ROI bijhouden, segmenten maken voor het bijhouden van doelen en het analyseren van gegevens in het programma. U kunt zelfs slecht presterende pagina's vinden om de prestaties van uw site te verbeteren!
Facebook Doelstellingen

Facebook vereenvoudigt in 2022 de campagne doelstellingen

Veel adverteerders worstelde met de juiste doelstelling in te stellen. Het advertentie-ecosysteem is steeds meer gefragmenteerd, moeilijk te gebruiken en complexer geworden. Bereik en verkeer werd bijvoorbeeld vaak door elkaar gehaald.