Heroo - Online Helden

Hoe gebruik je google analytics?

U kunt zoveel dingen doen met Google Analytics: uw ROI bijhouden, segmenten maken voor het bijhouden van doelen en het analyseren van gegevens in het programma. U kunt zelfs slecht presterende pagina's vinden om de prestaties van uw site te verbeteren!
Google analytics
Google analytics

Als je een website hebt is de kans groot dat je deze gekoppeld hebt aan google analytics om bij te houden hoeveel bezoekers je ontvangt op je website.

Google analytics is een krachtige tool, alleen de meeste mensen weten niet hoe ze deze optimaal kunnen gebruiken.

Je kan zoveel dingen doen met Google Analytics: ROI bijhouden, segmenten maken voor het bijhouden van doelen en het analyseren van gegevens in het programma. Het is zelfs mogelijk slecht presterende pagina’s vinden om de prestaties van uw site te verbeteren!

In deze blog gaan we je uitleggen hoe je optimaal gebruik kan maken van google analytics.

Dashboard google ananlytics

Wat is voor hulpmiddel is google analytics

Google Analytics is een instrument dat  helpt begrijpen hoe mensen je website gebruiken. Het laat zien waar ze naartoe gaan, welke pagina’s of links het populairst waren bij bezoekers en biedt zelfs gegevens over demografische gegevens, zoals leeftijdscategorie, voor de browsegeschiedenis van elke gebruiker!

Google analytics is een van de meest gebruikte trackingtools met 71.125.942 gebruikers

Waarom zou je  google analytics gebruiken

Je hoeft geen complexe site met veel functies te beheren. Google analytics zal je helpen je  bezoekers te begrijpen en betere resultaten voor hen te behalen, ongeacht het soort website waar ze vandaan komen!

Om nog een paar redenen te geven waarom je google analytics zou moeten gebruiken.

  • Het is een gratis tool – Google brengt je geen kosten in rekening voor het gebruik van Analytics.
  • Het is volledig geautomatiseerd – Zodra je je trackingcode hebt toegevoegd aan je site, zal Google Analytics automatisch je gegevens tracken, registeren en opslaan.
  • Je kan aangepaste rapporten maken – met de ingebouwde tools van Google kan je makkelijk aangepaste drag-and-drop rapporten maken.
  • Je kan het integreren met andere tools – Het is heel eenvoudig deze te linken aan andere Google tools als Google AdWords en Google Search Console.


Google Analytics bevat zo veel informatie die kan helpen met je bedrijf. Als je bijvoorbeeld weet waarom bezoekers bepaalde pagina’s snel verlaten of waar ze vandaan komen, krijg je inzicht in wie er op bezoek komt en welke inhoud meer in het algemeen zou kunnen aanspreken – wat betekent dat je beter voor dit publiek kunt schrijven!

Wat meet Google analytics allemaal?

Met alle gegevens van je site, kan je Google Analytics gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen met betrekking tot andere vormen van marketing.

De gegevens die je van google ananlytics verkrijgt kan je onderverdelen in de volgende punten;

  • Acquisitie – kijk hoe je precies verkeer naar je site krijgt.
  • Gedrag – ontdek wat de mensen daadwerkelijk bekijken op je site.
  • Conversies – kom erachter hoe bezoekers, klanten worden.

Nu gaan we kijken hoe je google analytics kan configureren

Zorg er eerst voor dat je een google account hebt aangemaakt, dan klik je als eerst op de onderstaande link https://analytics.google.com/analytics/web/provision/#/provision

Meting google analytics

Nu begin je met je Accountnaam  en daarna de vakjes voor het delen van gegevens aangevinkt laten.

Account maken analytics

Daarna gaan we verder met het aanmaken van een property. Begint met de property naam, daarna juiste land en valuta.
Belangrijk is de volgende stap, geavanceerde instellingen. Je klikt hierop en veld eronder verschijnt. Rechts zie je een schuifje. Deze zet je om naar rechts. Vul dan je website in en dan ga je naar de volgende pagina.

Analytics property instellen

Vervolgens kom je bij de bedrijfsinformatie en hoe je google analytics wil gebruiken.  Deze vul je na en daarna het account aanmaken.

Bedrijfsinformatie google analytics

Op moment dat je de bovenstaande stappen hebt doorlopen en je klikt op de button maken, dan zie je de onderstaande afbeelding. Daar zie je de tracking id. Deze heb je nodig voor de volgende stap.

Tracking ID Google Analytics

 Google Analytics installeren met een plugin

Een manier om de trackingscode in te stellen in je website een is een plugin (GA Google analytics)  het is een gratis plugin en eenvoudig te gebruiken en te installeren. 

Analytics Plugin

Nu moeten we natuurlijk ook testen of je het goed hebt ingesteld.

Het is belangrijk om te testen of Google Analytics daadwerkelijk dingen volgt. Dus zodra je je code hebt toegevoegd, zal het eerste moet worden getest zijn of het al dan niet gegevens van je website kan krijgen en deze informatie op een interessante manier kan leveren – wat betekent dat we in staat zijn om te zien hoe mensen zich op onze site bewegen en wat ze doen wanneer ze ons bijvoorbeeld bezoeken. Om dit te doen hebben we echter nog een stap te gaan. Ga in Google Analytics naar Realtime en vervolgens naar Overzicht. Deze pagina laat je zien wat op dit moment op je site gebeurt.

Open vervolgens een nieuwe browser incognito en ga naar je website. Zie je dan bij realtime een bezoeker dan heb je het goed ingesteld.

Zo vanaf nu kan je je bezoekers monitoren, hoelang ze website bezoeken, welke pagina’s etc.

In de volgende blog gaan we meer uitleggen over dr statistieken en wat ze betekenen

Bekijk andere artikelen

Google Ads account structuur

Google Ads account structuur

In deze handleiding behandelen we de basisprincipes van het bouwen van een geweldige Google Ads account structuur onderdelen.
Google analytics

Hoe gebruik je google analytics?

U kunt zoveel dingen doen met Google Analytics: uw ROI bijhouden, segmenten maken voor het bijhouden van doelen en het analyseren van gegevens in het programma. U kunt zelfs slecht presterende pagina's vinden om de prestaties van uw site te verbeteren!
Facebook Doelstellingen

Facebook vereenvoudigt in 2022 de campagne doelstellingen

Veel adverteerders worstelde met de juiste doelstelling in te stellen. Het advertentie-ecosysteem is steeds meer gefragmenteerd, moeilijk te gebruiken en complexer geworden. Bereik en verkeer werd bijvoorbeeld vaak door elkaar gehaald.