Definitieve einde van third party cookies
Jawel, houd je vast! Google heeft onlangs een bommetje gedropt: vanaf 2024 komen de third-party cookies en wordt het oude tracken onmogelijk. Metingen worden nog minder betrouwbaar bij deze ontwikkelingen. We moeten nu overschakelen naar first-party cookies om de prestaties van de website nog te kunnen meten.
In december 2022 lanceerde Apple al een flinke update, iOS 14.1 genaamd. Hiermee gaf Apple gebruikers de mogelijkheid om de tracking van derde partijen uit te schakelen. Dit veroorzaakte een aardige aardverschuiving, vooral voor Facebook. De sociale media gigant kreeg plotseling 95% minder bruikbare data en verloor het vermogen om gebruikers te volgen nadat ze op een advertentie hebben geklikt.
Het resultaat? Adverteren op Facebook werd plotseling een stuk duurder, en heel wat adverteerders haakten af. Een pittige klap in het gezicht van digitale marketeers.
De Facebook pixel is onlangs geëvolueerd naar de Facebook Conversion API. Deze overgang heeft geleid tot een meetbaarheid van ongeveer 60% tot 70%. Voor marketeers is het streven altijd een volledige meting van 100%.
In de recente iOS 16.4-update is er een belangrijke verandering opgetreden. Cookies worden nu na een periode van 7 dagen automatisch verwijderd. Dit heeft als gevolg dat het bijhouden van terugkerende gebruikers aanzienlijk bemoeilijkt wordt. Dit vereist een herziening van onze benadering van gebruikersanalyse en -tracking.
De toekomst van website tracking in 2024: Oplossingen en aanpak
Voor 2024 zetten marketeers vol in op server-side tracking. Server-side tracking is een methode waarbij alle gegevens van het publiek op één centrale, cloud-gebaseerde opslagplaats worden verzameld en vervolgens naar externe platforms worden doorgestuurd. Het is als een soort digitale verkeersregelaar die al het verkeer netjes en efficiënt doorstuurt naar de juiste bestemming.
Het grote voordeel voor website eigenaars is dat zij zelf bepalen naar welke derde partij de data doorgestuurd gaat worden. Wanneer er een advertentiecampagne loopt op Facebook dan is het belangrijk dat de data naar Facebook gestuurd wordt. In dat geval kunnen we aan de slag met First Party Cookies
First Party Cookies
Als we het hebben over First Party Cookies, dan komt de informatie vanaf hetzelfde domein als de website die je bezoekt. Maar als die code ergens anders vandaan komt, van een ander domein dus, dan hebben we het over Third Party Cookies. Kortom, dat zijn stukjes code die afkomstig zijn van een externe server.
Voor nu is server-side tracking in combinatie met first-party cookies de juiste keuze om gegevens te meten. Google geeft deze richting aan en faciliteert de mogelijkheden. Laten we optimistisch blijven, maar er zullen in de toekomst waarschijnlijk meer beperkingen komen door ontwikkelingen in de privacywetgeving. In de tussentijd kunnen we echter profiteren van de voordelen van first-party cookies, die ons helpen om onze gebruikers beter van dienst te zijn en de online ervaring te personaliseren.
Contextueel adverteren blijft een veelbelovende aanpak voor de toekomst, en met first-party cookies kunnen we blijven bouwen aan waardevolle en gepersonaliseerde interacties met onze gebruikers.
Server-side Tracking: Een complexe uitdaging voor optimaal succes
Het opzetten van server-side tracking is een uitdagend proces, maar het kan enorm waardevol zijn voor het verbeteren van de prestaties van jouw online marketinginspanningen. Bij Heroo staan we klaar om je te helpen bij dit complexe maar krachtige aspect van digitale marketing. Heb je vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan al je vragen hierover graag te woord. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend advies!